♥ Doa Mama & Papa ketika mama hamilkan sayang♥

"Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam..Amin~"



Wednesday, June 29, 2011

1st checkup: baru nk buka buku pink

hahhahaha.....tajuk pn msti smua dh tau kan....dh 3bulan baru aku terhegeh2 nk g bt buku...
tue pn after kna hentam ngan MIL, husbnd.......sbb lewat : takot bab kna amek darah tue....
so, pg khamis nan nyaman + sejuk nie aku pn smngt la bgun pgi2, siap2 nk g klinik...
rs takut tue dh hilang so rs semngat dtg.....tp sgt frust ler...
aku g kul8...smpai jer org dh rmai...
then aku tnye kat kaunter depan tue, nk bt buku lambat x? agak2 dlm kul 10.30 smpat x? die trus ckp xsmpt kak, sbb ari nie rmai org...so aku pn blah blik opis ler.....memandngkn ade keje yg perlu disiapkn....

xper lah hari isnin nnti, aku g lain....hehehehe3...
nnti lewat2 kna marah plak kn....huhuhuhu3

Monday, June 27, 2011

perlukan pendapat

sebenarnye bila waktu yg sesuai nk bli brg baby nie??
klu kandungan dh nk msuk 6bln dh bley bli ker??
ade plak org ckp xbley lgi....awl lgi...xfhm ler cmner..
bli sket2 okey kn...klu bli skali gus cian laki den...rabak poket...

Sunday, June 12, 2011

Malas + MC + asik nk tido

salam, hye all.....ermmm, lately nie jadi semakin malas nk menghadap pc nie....
klu menghadap lm rs loya n mula r nk kuarkn blik ape yg ade dalam perut...huk3
kena morning sickness teruk cmnie ms usia kehamilan 6minggu.....
tgk nsi pn nk mun***.....last2 xmkn nasi lngsung....mkn mee jer, tue pn kna yg jenis berkuah....sedeynya rs ble xdpt mkn nasi...hukhuk3

Lately nie bdn nie lemah jer...
klu dtg je xlarat tue, ape satu keje pn xleh bt....rs nk tido jer....kihkih3....
xsbr rsnya nk hbiskn trnsmeter 1 nie...juz for 4 weeks pastue bye2....
kdg2 ble rs xlarat yg amat sgt, mula r nk nges....pastue nk ckp kat hubby, tolong bw g hospital....xlrt sgt, nk tdo pn xbley....huhuhuhuhuhu (tue time xtakot)
ingat snng ke mengandung nie....
tue pn de jgk org buang anak sndiri...
snng kot time dieorg mngndung n lahirkan...

rasa besh ms hubby slalu pegang perut aku then pnggil baby...
kdg2 aku ketawa kuat...kelakar....
skng nie die dh pk psl brngan utk baby...
semangat laki den nie...
ank pertma la katakan....

mggu dpn nk blik kg...
ble blik sni dh jnji ngan hubby nk g bt buku pink utk baby...
isteri die nie penakut...hik3
xpe, demi baby ibu sggup...(supaya xrs takot)
hehehehehehehehehe......

klu xlrt sgt slalu MC....
teruk btl aku rs taun nie...
byk plak aku cuti n MC....
hik3

Monday, June 6, 2011

Buku pink utk baby....:-)

baby dh nk msuk 2 bulan.....
nnti kena r bt buku pink utk die...
tp ibu takut r...bab nk kna amek drah tue...mcm seram jer dgr.....
tp demi baby cyg sggup...keh3 (nk sedapkn aty)
adeorg ckp sakit n ade ckp xsakit...mana satu pn ntah....
sbnrnye klu nk buka buku merah nie seelok-eloknya kandungan dh berusia bpe mnggu erk??
confius le.....t lewat kna mrah plak...
awl sgt pn nurse tue xkasi buka lgi.....
pening2....
any suggestion n info???

Sunday, June 5, 2011

Anugerah dan Anugerah

sedar x sedar kandungan dh nk msk 2bulan...
yg best ble org tegur...'eeee, dh nmpk perut'
mmg x dinafikan, perut nie dh nmpk buncit sket....then klu pkai tightnyer shirt or dress lgi nmpk...
comelnyer perut sy...kih3.....dlm hati xdpt nk gmbrkn lah....
best sbnrnya ble nk jadi mommy nie....alhmdllh, Tuhan bgi sy peluang yg awal utk mengndungkn zuriat suami sy......sgt bersyukur.....en. suami suke je nk tgk perut sy dh besar ke belum...kih3...xcited kot nk tgk perut wife die besar....:-)

after blik kg nie nk g bt ler buku pink for my health n my baby healthy....
penting taw...i would refer to Kerajaan n Swasta.....:-)
next scan nnti nk bt 4D masa kandungan dh 18minggu.....
i think dh bley nmpk dgn jelas......

nk g shoping bju for pregnncy plak.....xsbrnyer....
skang nie dh xbley nk cngkukkn kain bju kurung lgi....
skang nie dh xnk ckp byk sbb ckp byk pn xde faedah kn.....btl x?? klu org tue bt dosa kita kna tggung skali....xnk r....igt baby dlm kandungan nie....
nk ngandung dh ngandung (uiisshhhh, subur gak laki bini nie...ekekekekekeke)
now nk jg baby jer, jg baby dlm kndungan n syggggg my hubby always....

dri segi rezeki sgt brsyukur pd Tuhan sbb memurahkn rezeki kami...
rasanya ape yg diimpikan smua sy akan dpt...
cnfirm klu ckp jer t my hubby belikan...alhmdllh.....
hasil usaha mencari rezeki yg halal dan berkat.....
syukur pada Tuhan kerana x menguji kami dgn ujian yg berat....
ble iman kite kuat tntu Tuhan akan berikan kita pelangi yg indah...
dan anak nie anugerah yg xterhingga utk kami....
(setiap hari ibu pegang perut smbil tersenyum cyg...ayah pn sm...)
how wonderful hidup ibu n ayah dgn kehadiran syg nie.......



crdt from : ibu mirza

Thursday, June 2, 2011

7 weeks pregnancy...:-)


Sekarang panjang embrio dalam setengah inci / 1.25 sentimeter, saiz sebiji anggur, dan ia mempunyai jari tangan dan jari kaki yang jelas, namun berselaput. Ia seakan-akan biji kacang yang berlompat-lompat, memecut dan berhenti, kemudian memecut semula. Hati bayi terus mengeluarkan jumlah sel darah merah yang banyak sementara menunggu sumsum mengambil alih peranan ini.

Minggu kelapan menandakan permulaan tahap perkembangan yang amat giat. Antara minggu ini dan
minggu ke-20 bayi anda membesar dengan pantas, dan bahagian tubuh badan yang terbentuk semasa minggu-minggu pertama kehidupannya (seperti jantung dan otak) mula berkembang dan menjadi lebih khusus dan rumit. Pada masa ini, gigi dan lelangit sedang membentuk, manakala telinga terus berkembang. Kulit fetus amat nipis, dan saluran darah jelas ternampak.

Anda sekarang berada dalam keadaan geliang-geliut trimester pertama, di mana ramai wanita berungut tentang ketidakselesaan dan sakit-sakit. Anda mungkin tak dapat menahan muntah, sebab anda sedang menghidapi
mabuk hamil, sebahagian daripada akibat hormon-hormon kehamilan dalam badan anda. Anda mungkin terasa hendak kencing lebih kerap dari biasa - uterus anda yang berkembang menekan pundi kencing anda, dan hormon juga menjejaskan imbangan cecair dalam badan anda. Semua ini akan berkurangan apabila kehamilan anda berlanjutan.

Senaman adalah baik bagi anda. Rujuklah
bahagian kecergasan untuk mengetahui apakah bentuk senaman yang selamat ketika hamil.

• Nota: Pakar-pakar menyatakan bahawa setiap bayi berkembang secara berlainan - walaupun semasa dalam kandungan. Muka surat-muka surat di bahagian ini disediakan untuk memberi maklumat umum mengenai perkembangan fetus dalam rahim.