♥ Doa Mama & Papa ketika mama hamilkan sayang♥

"Ya Allah, peliharalah anakku ini selama ia berada di dalam perutku, dan sihatkanlah dia, Engkau yang menyembuhkan, tidak ada penyembuhan selain penyembuhanMu, Penyembuhan yang tidak meninggalkan penyakit. Ya Allah, rupakanlah atau bentukkanlah dia yang ada diperutku dengan rupa yang baik dan tetapkanlah di dalam hatinya iman kepada Engkau dan kepada RasulMu. Ya Allah, keluarkanlah dia dari perutku dengan mudah dan selamat. Ya Allah jadikanlah dia sihat yang sempurna berakal dan pandai, alim dan beramal. Ya Allah, panjangkanlah umurnya, sihatkanlah badannya, baikkanlah akhlaknya, fasihkanlah lisannya, baguskanlah suaranya untuk membaca Al-Quran dan hadis dengan berkat Nabi Muhammad S.A.W, dan segala puji bagi Allah Tuhan semesta alam..Amin~"



Tuesday, March 22, 2011

Rahsia utk menambat hati suami.....

40 RAHSIAMENAMBAT HATI SUAMI

1. Selalu berdoa agar suami sentiasa menyayangi kita. Bila suami balik dari kerja, tegur dan sentuh suami sebelum kita membuat kerja-kerja lain. *Alhmdllh, skrang sy mmg buat cmtue....:-) *

2. Tunjukkan keprihatinan dengan bertanya secara khusus mengenai kegiatan suami sepanjang hari. Jika suami dalam mood yang sesuai) Belajar dan berlatihlah untuk mendengar dengan baik dan bertanya dengan tepat. Jangan tergesa-gesa untuk menyelesai masalah suami. Apa yang lebih penting ialah memberi perhatian dan simpati.*semestinya*

3. Luangkan masa yang betul-betul “berkualiti” sekurang-kurangnya 30 minit setiap hari kepada suami.*30 minit?? errmmm, always lebey dri 30 minit...*

4. Tanya ibu mertua, abang atau kakak ipar mengenai hadiah yang disukai oleh suami dan belikan hadiah tersebut sebagai cenderahati atau untuk memujuk.*Saya rase saya lebih tahu dri dieorg*

5. Beri pujian terhadap penampilan suami.(rambut, wajah, pakaian kacak, kesederhanaan dan seumpamanya).*selalu*

6. Cepat-cepat pujuk bila suami marah atau berkecil hati. Minta bantuan suami hanya jika sesuai. Sesuai pada masa, tempat dan jenis profesyennya.* also do it...*

7. Elakkan suami dari menunggu terlalu lama terutama bila bersiap.*hihihihi3 nie xkot sbb slalu suami kna tggu sy...:-)*

8. Bila suami memberitahu yang dia akan pulang lewat, ucapkan terima kasih kerana memberitahu. (Lebih baik beritahu dari tidak beritahu langsung) *dh mula praktikan hal ini*

9. Bila suami meminta bantuan, buatlah dengan serta merta dengan ikhlas dan gembira dengan tidak mengungkit atau banyak komen. (sesungguhnya Allah sangat gembira perbuatan yang demikian).*InsyaALLAH….*

10. Ucapkan kata-kata sayang yang romantik pada suami sekurang-kurangnya 2 kali sehari. Jika kita marah, tunggu hingga sejuk. Bila sudah sejuk beritahu suami apa yang mengganggu fikiran secara sopan. Jangan sesekali salahkan suami.*Makk aaaiiii…part “tunggu sejuk” tu paling payah sekali kottt!!!*

11. Bila suami bercakap, beri perhatian sepenuhnya, hentikan apa jua pekerjaan yang sedang dilakukan.(jika boleh) *InsyaALLAH *

12. Bila ingin memesan barang untuk dibeli oleh suami, senaraikannya di atas kertas.Jangan buat suami terpaksa pergi ke kedai 2 atau 3 kali. *slalu buat cmtue....:-)*

13. Tanya suami bila dia ingin berehat atau tidur.* xpnh tnya pun lgi...hihihihi5*

14. Peluk suami dengan penuh kasih sayang sebanyak 7 kali sehari.*dh praktikan dh*

15. Telefon suami di tempat kerja hanya apabila ada perkara penting/ kecemasan sahaja. Telefonlah dengan lebih kerap apabila suami menggalakkannya.*Adoiii…kalau RINDU camne??? Takkan x leh nak call kot? Part “mengalakkannye” x perlu…sebab bini Abg ni dah memang semulajadi galak! =p!*

16. Jika suami perlu menjauhkan diri sekali-sekala, tanya bila dia akan pulang. Fahamilah, dia perlu bersendirian utk berfikir.*Pernah kah Abg menjauhkan diri dari saya dengan sengaja??? Macam tak pernah jeee….
*
17. Jangan ganggu suami ketika dia sedang asyik melakukan sesuatu yg memerlukan penelitian.*slalu kaco die, hahahahaha*

18. Jika suami marah, jangan sekali-kali menjawab, hanya tunduk dan diam (walau pun kita tak bersalah). Terangkan keadaan yang sebenar selepas dia sejuk.*yer, sy mmg jenis xske nk melawan*

19. Bila meminta bantuan suami : terangkan pada suami dengan jelas mengenai kerja kerja rumah yang perlu bantuan. Beri pilihan kerja yang disukainya. Jangan menyuruh-nyuruh & gunakan perkataan yg sesuai dan lemah lembut.*slalu suruh, kdg2 x suruh pn die bt...*

20. Pesan kepada suami untuk menelefon rumah apabila out-station. Jangan marahi dia jika dia tidak berbuat demikian cuma terangkan akan kerisauan kita apabila tidak mendapat berita.*Okay…*

21. Sentiasalah kemas, anggun dan wangi sebelum tidur bersama.*anggun jer kot, wangi sbb bau sabun...hik3...insyllh akn cuba *

22. Sokong pendapat suami kalau pendapatnya berbeza dgn org lain.*Of course my hubby is always RIGHT!*

23. Peluk dan belai suami sekali-sekala tanpa implikasi seksual.*Boleh je*

24. Bila keluar berkereta: Jangan ganggu suami yang sedang memandu (walau pun ada jalan yg lebih dekat atau kita sendiri boleh memandu dgn baik.) *ok*

25. Jangan menunjuk-nunjuk yang kita tahu jalan selagi tidak dipinta berbuat demikian. Jangan berleter bila suami tersalah jalan semasa memandu. Bersangka baik apabila tersesat jalan.*Mesti la berleter! Jalan tu dah lalu byk kali pun bleh salah lagik!

26. Sabar dan tenang bila mendengar cerita atau masalah suami.*ok*

27. Jangan tukar-tukar saluran televisyen bila menonton bersama suami.*Sangat tak suka tukar2 channel time tgk TV okay!*

28. Jaga maruah suami terutama di khalayak ramai dan ikut kehendak suami diketika itu.Segala bantahan boleh dilakukan semasa berdua-duaan.*yer, tepat*

29. Bila berpegangan tangan, peganglah sebagaimana yg disukai suami.*hehehehe...like it..*

30. Buatlah air minuman untuk suami tanpa diminta dan tanpa bertanya “Abang nak minum air apa?” atau ” Abang nak minum ke?” *slalu...time die blik keje, pegi keje n mlm...*

31. Bila makan diluar, berilah peluang pada suami untuk memilih tempat / meja mana yang disukai. Tanyakan pada suami bagaimana kita perlu berkelakuan dikhalayak ramai ketika disisinya.*slalu aku yg kena pilih tempat*

32. Sentiasa bersegera apabila bersiap & jgn tiba-tiba ingin menukar baju yg dipakai.*tak kot*

33. Sentiasa lebihkan suami daripada anak-anak.(jika sesuai) *xde ank lgi...xtau..hehehehe*

34. Belikan hadiah-hadiah praktikal dari semasa-ke semasa:- tali pinggang, kasut,cermin mata hitam dan seumpamanya. *No hal nye…*

35. Beri layanan istimewa pada suami di hari-hari istimewa. Pergi ” dating” atau ” berbulan madu” sekali sekala. *Ya betul! Memang sangat2 penting ye yang nie…*

36. Jika suami melakukan kesalahan/kesilapan, jangan sesekali menempelak atau “pulangkan paku buah keras “.*Yelah..yelah…tapi kalau die yg selalu pulang paku buah keras kat kite camne??? Ade kelonggran kan??? Hehe…*

37. Hantar kad ucap selamat pada hari-hari istimewa. *kadang2*

38. Urut mengurut suami dari semasa ke semasa.*xpenah bt lgi*

39. Layanlah suami sepertimana kita melayannya semasa baru-baru kenal dahulu.*semestinya...insyllh*

40. Digalakkn isteri tido diatas lengan suaminya. *slalu cmtue...setiap hari..hihihi...kira mlm2 xyah bantal...:-) *

Monday, March 21, 2011

Satu Peringatan Buat diri Saya dan jg yg lain


Isteri....adalah satu anugerah bg Suami manakala Suami pula satu anugerah buat isteri...
Tuhan telah menciptakan makhluknya secara berpasangan di dunia ini...
Allah telah menentukan jodoh seseorg itu....
yang berlaku sebaliknya berpunca dari perbuatan kita sendiri....
kita je yg akan memilih sm ade ke arah ke baikkn atau sebaliknya...
ape yg Allah telah tetapkan adalah yg terbaik buat diri kita....
Suami mithali idaman seorg Isteri....bagaimana pula klu kita yg isteri nie x mithali??
Adil ke?? tentu tidak adil kn...??
bkn nk berceramah tp cuba utk mengingati setiap dosa yg kita buat dan cuba utk mengelak supaya tidak berlaku sekali lagi...


1. Mencintai Allah dan Rasul

Melebihi cinta dan ketaatan kepada orang lain.Sabda Rasulullah s.a.w : “Tiga perkara sesiapa yang memilikinya akan mendapat kemanisan iman: menjadikan Allah dan Rasulnya lebih di cintai daripada kedua-duanya…” Riwayat al-Bukhari dan Muslim.

Mencintai Allah dan Rasul dengan mentaati segala suruhan dan larangan syarak.

Sabda Rasulullah s.a.w melalui hadis qudsi: “hamba-ku yang mendekatkan diri kepada-ku dengan melakukan amalan fardu lebih aku cintai. Sentiasalah hamba-ku berterusan menghampiriku dengan melakukan amalan sunat sehingga aku mengasihinya. Apabila aku mengasihinya, jadilah aku pendengarnya yang dia mendengar dengannya, penglihatan yang dia melihat dengannya, tangan yang dia memukul dengannya dan kaki yang dia berjalan dengannya, kalau dia meminta kepadaku, pasti aku akan memberinya dan kalau dia memohon perlindunganku, pasti aku akan melindunginya” Riwayat al-Bukhari.

Termasuk mencintai Rasulullah mengikut dan mencintai baginda dalam setiap perkara Firman Allah s.w.t :”Katakanlah (wahai Muhammad): jika benar kalian mencintai Allah, maka ikutlah aku,nescaya Allah akan mengasihi kalian, Dan (ingatlah), Allah maha pengampun; lagi maha mengasihani”:- surah Ali Imran:31

2. Mentaati Ibu Bapa

Sentiasa mentaati ibu bapa dalam perkara makruf menasihati ke arah kebaikan. Jangan menderhaka kepada keduanya.

Firman Allah s.w.t “Dan hendaklah berbuat baik kepada ibu bapa”- surah al-Israk:23
Sebelum bersuami ketaatan kepada ibu bapa adalah yang lebih utama selepas Allah dan Rasul.

3. Mentaati Suami Dalam Perkara Makruf

Setelah berkahwin ketaatan kepada ibu bapa berpindah kepada suami. Mentaati dalam perkara yang baik dan harus. Apabila suami menyuruh kepada maksiat tiada lagi ketaatan.

Sabda Rasulullah s.a.w: “Tidak ada ketaatan kepada makhluk dalam perkara maksiat kepada Allah”.-

Rasululllah bersabda, “Jika diizinkan seorang manusia sujud kepada manusia,tentu aku akan suruh wanita-wanita sujud kepada suaminya”.-Riwayat al-Tirmizi hasan sahih.

Rumahtangga bahagia sebenarnya terletak pada isteri yang solehah. Ia taat kepada perintah Allah dan Rasul serta setia kepada suami yang soleh.

“Wanita yang solehah ialah yang taat kepada Allah lagi memelihara diri (tidak berlaku curang serta memelihara rahsia dan harta suaminya ) di belakang suaminya, oleh kerana Allah telah memelihara mereka…” (Surah An-Nisa’:34)

4. Menguruskan rumahtangga

Seorang isteri Muslimah disuruh oleh Allah agar sentiasa berada dirumah dan tidak boleh pergi kemana-mana sesuka hati tanpa izin suami. Duduk dirumah bukan bererti hanya berdiam diri sahja tetapi mengerjakan tugas sebagai isteri.

Hikmah daripada perintah Allah tersebut iaitu, supaya para isteri dapat menjaga dan mendidik anak secara lebih sempurna ketika suami mencari rezeki. Masa lapang ia perlu di isi dengan menambah pengetahuan tentang ugama sebagai bekalan untuk menghadapi ujian hidup pada masa hadapan dan membimbing keluarga ke arah kebaikan.

Sabda Rasulullah s.a.w “Menuntut ilmu wajib ke atas setiap muslim”. Riwayat Ibn Majah Sahih oleh al-Albani dalam Sunan Ibn Majah.

Bijaksana menguruskan hal rumahtangga mendahulukan amalan yang wajib daripada yang sunat. Amalan sunat dan tanggungjawap kepada suami dan keluarga perlu didahulukan kewajipan sebagai isteri daripada amalan sunat yang lain.Sabda Rasulullah s.a.w: “Tidak halalbagi wanita berpuasa sedangkan suaminya ada di sisi tanpa keizinannya”.- Fath al-Bari, Kitab al-Nikah.

5. Berhias untuk suami

Menghias diri merupakan kegemaran wanita. Namun kadangkala wanita yang tidak faham akan kewajipannya,ia berhias diri ketika akan keluar rumah. Tetapi ketika di rumah ia dalam keadaan tidak bersih. Padahal di dalam Islam menganjurkan supaya isteri berhias hanya untuk suami.

Sebuah riwayat menceritakan : “Rasulullah s.a.w ditanya tentang sebaik-baik wanita. Baginda menjawab:Yang menyukakan kamu apabila memandangnya. Apabila disuruh, dia patuh, menjaga rahsiamu dengan baik dan menjaga harta kamu”.- Riwayat Ahmad dan selainnya dihasankan oleh al-Albani.

Tujuan isteri berhias ketika di rumah ialah supaya suami terhibur. Jika suami pulang dari tempat kerja dalam keadaan letih dengan melihat isteri dalam keadaan berseri-seri serta pakaian yang bersih, maka ia menjadi penawar kepada suami. Sehingga keletihan dalam mencari rezeki tadi menjadi hilang, dan bertambahlah kasih sayangnya terhadap isteri.

Sabda Rasulullah SAW: “Dari Jabir ra. Ia berkata: Kami pernah pergi bersama-sama Rasulullah di dalam satu peperangan. Ketika kami sampai ke Madinah, kami ingin masuk ke rumah masing-masing. Maka Rasulullah SAW pun bersabda: Bersabarlah, iaitu masuklah pada waktu malam iaitu selepas Isyak, supaya isteri dapat bersikat rambutnya yang kusut dan supaya ia dapat berhias kerana telah lama telah ditinggalkan suaminya.” (HR:Muttafaqun Alaihi)

Berhias bukan sahaja bagi menyambut kepulangan suami dari tempat kerja tetapi juga ketika suami ada di rumah. Wanita Islam hanya boleh berhias untuk dirinya sendiri dan untuk suaminya. Berhias mestilah dilakukan secara besederhana , kerana tujuan berhias agar ia kelihatan bersih dan senang dilihat oleh suami.

6. Berpakaian menurut ajaran Islam

Isteri yang menutup auratnya merupakan isteri yang solehah, Allah SWT berfirman, ertinya: “Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah sebagai perhiasan. Dan pakaian taqwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian daripada tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat.” (Surah Al-A’raar:26)

Wanita solehah perlu memastikan dirinya bersih , kemas dan cantik di rumah bersama suaminya. Apabila melangkah keluar rumah pakaian yang dipilih sentiasa memenuhi syarat syarak menutup aurat dengan sempurna. Dilarang memakai pakaian yang menampakkan susuk tubuh aurat wanita adalah seluruh tubuh kecuali muka dan kedua-dua tangan hingga ke pergelangan.

7. Menjaga batas pergaulan

Allah memerintahkan para wanita agar menundukkan pandangan ketika berhadapan dengan lelaki ajnabi. Jika terdapat sebarang urusan, dia menjaga batasan yang sepatutnya. Ia perlu bagi mengelakan fitnah.

8. Bersahabat dengan wanita solehah

Seseorang itu dinilai mengikut kawan-kawan yang rapat dengannya. Jika kawan-kawanya solehah, maka dia juga memiliki sifat yang sama.

Sabda Rasulullah s.a.w : “seseorang itu berada di atas agama kawannya. Oleh itu, perhatikanlah salah seorang kamu siapa kawannya”.-Riwayat Abu Daud dan al-Tirmizi dengan sanad yang Sahih.


Seorang isteri yang baik perlu menjaga maruah suami serta maruah dirinya supaya tidak dipandang hina di sisi masyarakat....




Sunday, March 20, 2011

Honeymoon Kali Ke-2

Salam...hye...errrmm...tetiba kaki sy rs gatal nk pergi berjalan2....tp nk pergi ketempat yg x menghabiskn byk dt plak....hikhik3

I haved choose PANGKOR ISLAND.....
sy sgt suka laut...tenang, cntek, besh....
ermmm, mgkin nk pergi sn dlm bulan April nie....
boleh juga dikatakan pergi honeymoon utk kali ke-2....
utk menghilangkan tension di tempat kerja.....

dh choose hotel, but xleh plak nk booked online..so i juz reserved it....rs nk pegi 2 hari 1 mlm jer....
cukup kot kn...nk g relax2 jer....hikhik3
cofius xtau hotel mane best...Teluk Dalam Resort attau Puteri Bayu Beach Resort....
dua2 mcm menarik jer...
confius...nk kena pk blik nie....
t hotel xok mood pn xok....

sekiaaannn........:-)


Tuesday, March 15, 2011

Review Makeup for Resepsi n Bertandang

Salam....hye..morning....hik3...
mood happy tetiba dtg...
tetiba rs nk menaip....kihkih3....
kali nie nk story psl makeup plak...
Makeup ms resepsi n majlis bertandang....
ssh jgk kn klu nk jatuh hati pd makeup seseorg tukang makeup tue......
puas mncari last2 jmpe ler seorg makeup artst nie...then ble tgk makeup2 die, jatuh hati...





some details about him---->>>>

EWAN MALTA
NO.PHONE : 012-4948162

klu perlukan khidmat beliau, just call him...:-)

Sunday, March 13, 2011

My Healthy

Kebelakangan nie rs unwell sket, xpecially klu diserang penyakit mual then munnn......eeee,xtahan rsnyer...sakit habis perut nie..huk3...mkn je kuar blik.....aduhh.....letihhh....

Pregnant??? mgkin x lgi kot...hikhik3...blom smpai ms nk check lgi rsnyer....
mungkin juga perubahan hormon selepas kawin....
skrng nie bdn cepat letih sgt...still ambil B-complex yg doc bg sbb my BP rendah....
klu x ambil vitamin alamatnya pengsan ler.....huhuhuhuhuhuhu....

My husband asik suruh g jmpa doc jer, tp sya amat la mls....nnti doc tue tnye mcm2..yela bru lps kawin...nnti kna urine test sbb nk tgk prggy ke x....uiiissshhhhh,xnk r...tue sy bley test sndiri dlu...sbb nk privacy sket....hikhik3....(sory yer en.suami ku syg sbb ayg nie jenis degil sket nk jmpe doc)

tp sy akan jmpe doc if something yg teruk berlaku pd sy...:-)
sy n en. suami pn harap sgt agar kami dikurniakan cahaya mata...amin...tp perlu lah bersabar n x perlu gelojoh kn...sbb rezeki semua Tuhan dah tntukan, kite x tau bila jer....

Thursday, March 3, 2011

Entry Majlis

sy nk bt semua entry pasal wedding nie sekaligus...hihihihihi3...
sementara ade semangat nk menaip nie....dan paling penting ade idea nk d tulis...
sy belum lgi postkn butiran selanjutnya psl weddig sy...(lately dh jd blogger yg pemalas)

di hari majlis sebelah perempuan (3/2/2011 khamis) ;

1. alhmdllh semuanya berjalan dgn lancar
2. x sempat nk settng meja utk kek n for guest book...(nsib ler ade jiran yg cekap n dieorg tlng btkn..TQ)
3. x sempat nk bgtau deejay part2 yg harus dimaikn lagu yg diminati (sibuk makeup dkt dlm)

tp sgt bersyukur, smuanyer ok termasuk catering...cuaca pn panas n x hujan...lurving it..syukur pd Tuhan.....

jom lyn gmbar---:>>>

pelamin idaman
(tp xsgka dpt lmpu baru tue sbb request chandelier)



baju dari butik syamsais


Bersanding




sessi memotong kek


Majlis Bertandang (sebelah lelaki) 5/2/2011 sabtu...--->>>









Baju, Pelamin sy adalah dari Butik Syamsais....Hasil rekaan Paksu Amin...
berminat anda boleh menghubungi beliau di : 0164156446 (Paksu)
klu u all nk makeup pn ade jgk..juz call paksu n tnye je pd die...smua complete..:-)

Entry Nikah

salam, hye all, today i rs bru nk rajin sket walking kat blogging nie..hik3
rs baru ade idea kot, sbb bos pn xmasuk today, so x bz sgt...
juz only to share something with u all....
starting for nikah day....

2.2.2011 (khamis) tarikh keramat sy...status pn bertukar...
pukul 4.00 ptg, di Masjid Sg. durian, Kedah Darul Aman...
Alhamdullh, dengan sekali lafaz, sy sah menjadi seorg isteri kepada Muhamad Shafiq...

nk kongsi sket gmbar kegembiraan tersebut...--->>>


Selepas bergelar seorg isteri dengan sekali lafaz


My mum..seperti ade sesuatu yg dirisaukan...(pic semasa akad sedang berlangsung)

Sign jangan x sign..:-p


Hadiah tanda kasih seorng suami


For my nikah, all the things i had do it myself...xde yg sewa ok....
my mum ckp, klu sewa nnti smua sm jer....



Baju nikah, bli kain n antar pd tailor...

sarung bantal nikah, my mum yg jahit, juz bli bantal kosong tue jer....

Bunga tangan, i do it by myself...

veil, do it by myself

Baju nikah husband, also bli kain sendiri n tempah pd tailor...


so kami dpt cut kos yg byk, then semua brg tue pula milik kami...:-)



My Frenznye Entry Psl Saya

aisya...alhamdulillah dah bergelar isteri skrg selepas bermacam-macam masalah ketika bercinta...caya sama luuu...(ini sy ambil dri entry kwn sy..hik3..)

For Nadyrah, thanks sbb bt entry pasai aku erk...kihkih3...
sbb tue org ckp cinta tue ketawa & air mata....
but ape yg Tuhan bg pd kita tnpa kita sedari adalah yg terbaik dari apa yang kita harapkan dan kita kejar...cinta yg diberikah oleh Tuhan adalah cinta sebaiknya yg kita x sedari...
Dik Ma (nama manje Nadyrah)....perkahwinan lebih manis dari percintaan...sangat manis...dan certain part tue dianggap sebagai satu memory yg terindah dalam hidup nie....

Nie pn berkat dri hampa gak...igt x lgi ayat nie " relax r beb, rmai lgi kumbang kat luar" hakhakhak3...n after that i trus let him go from my life n build a new life...!!!!
n now i'm so happily ever after...!!! my lurve only for my husband n my husband is the best man for me...

so ambil iktibar dri aku untuk diri mu yer kwnku syg..hik3....aku wanita x mudah mengalah...hahahahahaha....cewah


♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪...♪♫•*¨*•.¸¸❤¸¸.•*¨*•♫♪

Sebab-sebab Hati Tidak Bahagia Ialah kerana Adanya Mazmummah di dalam Hati

1. Pemarah paling mudah dikesan atau dilihat dan paling banyak di dalam diri manusia.Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hati tentunya tidak terang. (sape nak dekat kalau asyik nak marah ajer..bawak2lah senyum..tentu org tak takut nak dekat punyer..)

2. Pendendam - tersembunyi iaitu ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam hatta secara yang kecil-kecil sekalipun seperti sakitkan hati atau tempelak orang yang didendami itu. Sebab itu orang pendendam mudah kena sakit jantung. ( ini kes dendam kesumat lahh nie..)

3. Hasad dengki - amalanya hangus akibat hasad dengkinya itu. (tak elok dengki mendengki nih..)

4. Ego - ibu segala mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenang. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar dari sudut zahir mahupun batin. ( yg nie no komen).. pasal semua org ader egonya sendiri..cuma tinggi/rendah tahap keegoan tersebut...

5. Riak - terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Sentiasa
berlakun-lakun di depan orang. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. -Allah marah kalau kita riak..takabbur dgn aper yg kita ada...

Sekadar Renungan dan I'tibar bersama

Sebuah karya yang sesuai untuk semua, boleh mengambil I'tibar..

Untuk suami.. Renungkanlah

Pernikahan atau perkahwinan menyingkap tabir rahsia.Isteri yang kamu nikahi tidaklah semulia Khadijah tidaklah setaqwa Aisyah pun tidak setabah Fatimah Justeru isterimu hanyalah wanita akhir zaman yang punya Cita-cita menjadi solehah... Pernikahan atau perkahwinan mengajar kita kewajiban bersama.

Isteri menjadi tanah kamu langit penaungnya
Isteri ladang tanaman kamu pemagarnya
Isteri kiasan ternakan kamu gembalanya
Isteri adalah murid kamu mursyidnya
Isteri bagaikan anak kecil kamu tempat bermanjanya
Saat isteri menjadi madu kamu teguklah sepuasnya
seketika isteri menjadi racun kamulah penawar bisanya seandainya
isteri tulang yang bengkok berhatilah meluruskannya..

Pernikahan atau perkawinan menginsafkan kita perlunya iman dan taqwa.Untuk belajar meniti sabar dan redha Allah swt. kerana memiliki isteri yang tak sehebat mana.

Justeru kamu akan tersentak dari alpa
Kamu bukanlah Rasulullah saw?..
Pun bukanlah Sayyidina Ali Karamallahhuwajhah
Cuma suami akhir zaman yang berusaha menjadi soleh... amin.

Untuk isteri Renungkanlah...

Pernikahan atau perkahwinan membuka tabir rahsia
Suami yang menikahi kamu tidaklah semulia Muhammad saw?.. Tidaklah
setaqwa Ibrahim Pun tidak setabah Ayyub
atau pun Segagah Musa.. apalagi setampan Yusuf

Justeru suamimu hanyalah lelaki akhir zaman yang Punya Cita cita membangun keturunan yang soleh...

Pernikahan atau perkahwinan mengajar kita kewajiban
bersama Suami menjadi pelindung kamu penghuninya Suami
adalah nahkoda kapal kamu pengemudinya

Suami bagaikan pelakon yang nakal kamu adalah penonton kenakalannya.

Saat suami menjadi raja kamu nikmati anggur singgahsananya

Seketika suami menjadi bisa kamulah penawar ubatnya Seandainya suami
bengis lagi lancang sabarlah memperingatkannya..

Pernikahan ataupun perkahwinan mengajarkan kita perlunya iman dan taqwa. Untuk belajar meniti sabar dan redha Allah swt. Kerana memiliki suami yang tak segagah mana.

Justeru kamu akan tersentak dari alpa.Kamu bukanlah Khadijah yang begitu sempurna di dalam menjaga Pun bukanlah Hajar yang begitu setia dalam sengsara.

Cuma wanita akhir zaman yang berusaha menjadi solehah.. amin...
Justeru itu wahai para suami dan isteri. Jangan menuntut terlalu tinggi seandainya diri sendiri jelas tidak berupaya.

Mengapa mendambakan isteri sehebat Khadijah andai diri tidak semulia Rasulullah.

Mengapa mengharapkan suami setampan Yusof seandainya kasih tak setulus Zulaikha.

Tidak perlu mencari isteri secantik Balqis andai diri tidak sehebat Sulaiman.

DAN Tidak perlu mencari suami seteguh Ibrahim andai diri tidak sekuat Hajar.

Tuesday, March 1, 2011

1 month

salam, hye all....rndu r nk bc blog2 korang, but i have no more time to do it...kdg2 rs mls nk on9 nie...kdg2 bz keje byk...hehehehehe...smpat intai sket2 jer...nmpk mcm byk update terbaru dri u all...alhamdullh....

sedar x sedar dh masuk sebulan...menjadi seorang isteri...alhmdllh...now lebey cekap sket mmbuat keje2 rumah ex: memasak, mgemas rumah, cuci bju, lipat...:-) so far rs ble hari2 dh buat snng jer...ms first time dlu, uisshhh, rs susah sgt...(mgkin sbb sy pemalas). masa single dulu, bju ata dobi, siap lipat, siap iron..hikhik3...masak kdg2 jer...bli je kat kedai klu lapar....hehehehe.....
Mula-mula bt keje rumah nie dlu, uiisshhhh, rs penat sgt2....tp kna byk bersabr...yakin diri boley lakukan semua tue....hihihihihi...

lately kerap sakit kepala n perut...xtau knape...ade yg mengalami situasi seperti sy x?? pergi klinik doktr ckp xde pape...mgkin penat...pgnt?? belom lgi ...huiissshhh...kdg2 rs aduh, knape sakit cmnie...membuatkn badan jd lemah...huuhuhu...ade yg tau cra nk mgatasi x??